O projekcie
Program edukacyjny oparty na idei zawartej w książce Janusza Korczaka, jest odpowiedzią na problem zbyt niskiego poziomu przedsiębiorczości wśród Polaków. Współpraca wielu instytucji, wskazanie roli edukacji, promocja szerokiego rozumienia pojęcia „przedsiębiorczość” oraz podkreślenie roli świadomego społeczeństwa w rozwoju gospodarczym Polski – to główne cele naszego projektu. Dzięki przedsiębiorczości obywateli jest możliwe uruchomienie programów rozwoju gospodarczego kraju, opartych głównie na wykorzystaniu rodzimych zasobów.
Cele i założenia projektu „Przygody przedsiębiorczego Dżeka” to:
- rozwój kluczowej kompetencji w europejskim systemie edukacji,
- przekazanie nauczycielom narzędzi edukacyjnych wspomagających przekazywanie wiedzy ekonomicznej,
- kształtowanie cech osobowych i postaw przedsiębiorczych,
- dostarczanie wiedzy i umiejętności dotyczących przedsiębiorczości,
- budowanie umiejętności uczestnictwa w życiu społecznym,
- przygotowanie do bycia cenionym pracownikiem,
- aktywne działanie na rzecz rozwoju gospodarczego,
- przeciwdziałanie bezrobociu i wykluczeniu społecznemu,
- zachęcanie do prowadzenia firm i własnej działalności.
Od roku szkolnego 2023/2024 uczniowie szkół ponadpodstawowych będą uczyć się nowego przedmiotu – biznes i zarządzanie, który zastąpi podstawy przedsiębiorczości. Uważamy, że już na poziomie szkoły podstawowej uczniowie powinni poznać podstawy wiedzy ekonomicznej, w tym zakresie przedsiębiorczości. Projekt „Przygody przedsiębiorczego Dżeka” ma również na celu przygotowanie uczniów szkół podstawowych do nowego przedmiotu.
Odbiorcami projektu są uczniowie klas 1-8 szkół podstawowych oraz pierwszych klas szkół ponadpodstawowych, dla których przygotowaliśmy różnorodne materiały edukacyjne.
Uczestnictwo w projekcie nie wiąże się z żadnymi opłatami ze strony uczestników projektu.
Formy realizacji projektu
Projekt będzie realizowany przez różnorodne formy, m.in.:
- Lekcje prowadzone przez nauczycieli na podstawie przygotowanych materiałów edukacyjnych, m.in.: scenariuszy lekcji, prezentacji, kart pracy.
- Konkursy skierowane do różnych grup wiekowych.
- Ogólnopolskie lekcje on-line z ekspertami.
Wraz z rozwojem projektu Organizator planuje wprowadzanie nowych form edukacyjnych.
Organizator i partnerzy projektu
Organizatorem projektu jest Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, (www.wib.org.pl) która powstała w 1993 roku z inicjatywy Związku Banków Polskich i banków-fundatorów. Od kilkunastu lat kluczowym obszarem działalności WIB jest szeroko rozumiana edukacja ekonomiczna, finansowa oraz w zakresie cyberbezpieczeństwa. Działalność edukacyjna WIB to kilkanaście projektów, zróżnicowanych pod kątem grup odbiorców, form i częstotliwości realizacji. Łącznie współpracuje w ich realizacji ponad 800 podmiotów – od instytucji publicznych, jednostek samorządu terytorialnego, banków i innych instytucji sektora finansowego, przez uczelnie, organizacje pozarządowe i media. WIB realizuje jeden z największych programów pozaformalnej edukacji finansowej w Europie – „Bankowcy dla Edukacji” (www.bde.wib.org.pl).
Partnerem inicjatywy jest Fundacja Banku Pekao S.A., powołana przez Bank Polska Kasa Opieki S.A. w 1997 roku. Fundacja aktywnie wspiera projekty związane z oświatą oraz wychowaniem dzieci i młodzieży, inicjatywy służące upowszechnianiu edukacji finansowej i kulturalnej a także dydaktyczne instytucje naukowe oraz szkoły, które zajmują się m.in popularyzowaniem wiedzy finansowej i bankowej. Celem Fundacji jest ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej i obywatelskiej, ale również niesienie pomocy osobom chorym i niepełnosprawnym. W podejmowanych aktywnościach koncentruje się na promocji wolontariatu oraz przedsięwzięciach angażujących wolontariuszy do działań pomocowych, szczególnie na rzecz wspierania lokalnych społeczności.
Partnerem instytucjonalnym jest Związek Banków Polskich (www.zbp.pl)